2012. április 27., péntek

A 19. század végéről


„Megdöbbentő a szentgyónás elhanyagolásának növekedése, különösen az iparosoknál és az úgynevezett műveltebbeknél.
Kutatgattam a dolog okát. És habár nem tulajdonítok annak nagy fontosságot, hogy mit szólnak az egyház ellenségei; azok iratait is megtekintettem: vajon talán azok különös dühvel ostromolják most e szentséget. Ezeknél azonban semmi feltűnőt nem vettem észre: itt-ott egy kis gyúnyolódás, vakmerő ráfogás és mint holmi ilyen, nagyon könnyű mesterség; de ez éppenséggel nem bizonyít.
Az úgynevezett műveltebbekre fordítottam tehát a figyelmemet; de itt is, okos, higgadt beszéd helyett, néha egy kis mosolyt, néha kopott élcet nyertem feleletül.
Szomorúan azt vettem észre, hogy a hitetlenségen kívül, a könnyelmű, a lelkiismeretlen élet és a tudatlanság a legfőbb okai a gyónás elhanyagolásának."

Tóth Mike jezsuita szerzetes, 1895.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...